Чому найдорожчий фільм Кристофера Нолана "Одіссея" може стати найбільшим провалом в історії
- Автор
- Дата публікації
- Автор
Що не так із майбутнім історичним блокбастером "Одіссея"?
Новий фільм Кристофера Нолана "Одіссея" починає ставити цілком олімпійські рекорди ще за пів року до передбачуваного виходу на екран. Величезний бюджет, епічний розмах, ціле сузір’я акторів першої величини — і маса історичних ляпів, на які вже встигли вказати фахівці. Що не так із майбутнім історичним блокбастером "Одіссея", розбирався "Телеграф".
Бетмен із бронзової доби
Новий фільм став найдорожчим у кар’єрі режисера з бюджетом понад 250 млн доларів. Перший трейлер "Одіссеї" побив за переглядами попередній рекорд самого Нолана з трейлером оскароносного "Оппенгеймера". Якщо трейлер байопіка "батька атомної бомби" зібрав близько 50 млн переглядів за першу добу, то рекламний ролик "Одіссеї" за 24 години набрав понад 122 млн переглядів у TikTok, YouTube, Facebook, Instagram та X.
Крім того, фільм може стати рекордним за історичними "ляпами" в кадрі. "Очевидно, Крістофер Нолан волів не користуватися послугами консультантів-істориків", — іронізують журналісти. Що саме збентежило знавців історії?
Ще перший промо-кадр із Меттом Деймоном, який грає самого Одіссея, викликав критику знавців. Вони вказували на те, що обладунки й шолом царя Ітаки не відповідають умовній епосі Троянської війни. Йдеться про мікенську епоху — це пізня бронзова доба Егейського світу, приблизно XVII–XII ст. до н. е.
Зокрема, бронзові шоломи Одіссея та його супутників мали б закривати всю голову й більшу частину обличчя, залишаючи лише невеликий отвір для очей і рота. У фільмі Крістофера Нолана шоломи значно відкритіші — що небезпечно в умовах бойових дій, зате цілком зрозуміло з маркетингової точки зору. Навіщо платити Метту Деймону гонорар у кілька десятків мільйонів, якщо глядачі не побачать на екрані його обличчя?
Так само непрактичний "надто товстий" чорний шолом Агамемнона, роль якого виконав режисер і актор Бенні Сефді, пише видання Artnet News. Мережеві жартівники вже встигли назвати шолом Агамемнона "маскою Бетмена". (Крістофер Нолан зняв три фільми про пригоди Людини-кажана.)
"Одіссея" — не підручник з історії
Знавці історії вказують на те, що обладунки й шоломи, які можна побачити в ролику, належать до пізнішої епохи: щонайменше "на тисячу років не в той бік". У соцмережах припустили, що заради ефекту впізнаваності Крістофер Нолан вирішив використати поширений у масовій культурі завдяки Голлівуду типовий дизайн обладунків із фільмів-пеплумів. (Так називали історичний жанр кіно "меча і сандалій" із життя давнього світу.)
Ймовірно, з цих самих міркувань кораблі, які можна побачити в трейлері, візуально нагадують судна вікінгів. Адже про епоху вікінгів знято значно більше фільмів, ніж про давніх греків, а отже, і рівень упізнаваності вищий.
З іншого боку, звучать цілком розумні думки про те, що "Одіссея" — це не підручник з історії. Наприклад, видання Artnet News нагадує, що в самій поемі можна зустріти чимало анахронізмів: зокрема, це масове поширення інструментів із заліза та практика кремувати померлих — що увійде в широкий вжиток значно пізніше.
До того ж історичні невідповідності зовсім не заважають художнім чеснотам фільму — і тим більше касовим зборам. Про історичні "ляпи" в таких хітах, як "Перл-Харбор", "Патріот", "300 спартанців" і "Гладіатор", написані гігабайти критики. А рекордсменом історичних викривлень на один погонний метр плівки історики називають "Хоробре серце" Мела Ґібсона — що не завадило фільму отримати Оскар та зібрати в прокаті більш ніж вагомі на рівень 1995 року 200 мільйонів доларів.
Що відомо про фільм
"Одіссея" — це адаптація епічної поеми Гомера, яка розповідає про важке і тривале повернення царя Итаки додому після Троянської війни. У головних ролях, крім Метта Деймона, знялися не менш відомі Том Холланд (Телемак), Енн Хетеуей (Пенелопа), Роберт Паттінсон (Антиної), Шарліз Терон (Цирцея) та Джон Бернтал (Менелай). "Одіссея" стане першим фільмом в історії кіно, повністю знятим на плівкові камери IMAX. Бюджет "Одіссеї", за чутками, рекордний для фільмів Крістофера Нолана — чверть мільярда доларів.
Раніше "Телеграф" писав про найкращі серіали року, що минає.